Planowanie szkolenia, o czym warto pamiętać?

Aby szkolenie było efektywne, warto je zorganizować według ściśle określonego planu. Przekazywanie specjalistycznej wiedzy bez fachowego przygotowania najczęściej jest bezsensowne i mija się z celem. Organizator szkolenia powinien pamiętać nie tylko o części merytorycznej, ale również socjalnej.

Planując większe lub mniejsze szkolenie dla pracowników warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, których przestrzeganie sprawi, że korzyści odniosą nie tylko sami zainteresowani, ale również cała firma. To samo dotyczy szkoleń, które mamy zamiar zorganizować dla klientów zewnętrznych. Ustalenie szczegółowego planu pomoże nam osiągnąć własne cele oraz zadowolić słuchaczy. Organizator musi pamiętać o tym, aby szkolenia było merytoryczne, prowadzone w sposób atrakcyjny i rzeczowy, ale również o wszelkiego rodzaju aspektach technicznych. Co jest najważniejsze przy planowaniu szkolenia?

1. Ustalenie celów własnych oraz słuchaczy

Szkolenie zawsze organizowane jest w konkretnym celu: poszerzenia wiedzy i kompetencji pracowników, zaznajomienia pracowników lub podwykonawców/handlowców/dystrybutorów z nowym produktem lub usługą. Aby szkolenie było skuteczne, warto odpowiednio sformułować jego temat oraz zakres, a także wybrać grupę docelową. Kolejną ważną kwestią jest ustalenie celów, które chcemy osiągnąć.

2. Wybór metody szkolenia, materiałów dydaktycznych, osoby prowadzącej

Jeżeli wprowadzamy w firmie nową usługę lub chcemy promować nowy produkt wśród współpracowników, szkolenie musi spełniać określone wymogi. Przygotowanie odpowiedniej dokumentacji technicznej, zorganizowanie zajęć teoretycznych i praktycznych, a także zapewnienie czasu, który jest potrzebny na zadawanie pytań oraz dyskusję między słuchaczami to absolutnie podstawowe kwestie. Kolejną z nich jest wybór osoby prowadzącej. Powinna ona mieć nie tylko wiedzę z dziedziny, którą reprezentuje, ale także umieć ją atrakcyjnie przekazać.

3. Wybór odpowiedniego terminu i miejsca szkolenia, zadbanie o sprawy techniczne

Miejsce szkolenia ma kolosalne znaczenie dla jego atrakcyjności. O wiele lepsze będą zajęcia prowadzone w nowoczesnym, dobrze wyposażonym centrum konferencyjnym lub ośrodku, niż zapraszanie gości do firmowego biura. Organizując szkolenie warto wybrać ośrodek, który

ma różnej wielkości pomieszczenia konferencyjne, potrafi zapewnić sprzęt audio-video, a także nagłośnienie. Dodatkowym plusem będzie również otoczenie ośrodka (atrakcje zewnętrzne, bliskość natury, zabytków). Zdecydowanie lepiej przyswajać wiedzę pośród lasów i wody, niż w ciasnym biurze.

4. Zapewnienie odpowiedniego zaplecza do nawiązywania kontaktów biznesowych

Szkolenie to nie tylko merytoryczne zajęcia, ale również kontakty pozabiznesowe. Nie od dziś wiadomo, że w trakcie szkoleń można nawiązać relacje, które pomogą w prowadzeniu firmy oraz jej rozwijaniu. Dobre centrum konferencyjne powinno zapewnić rozbudowaną bazę noclegową, miejsce do prowadzenia prywatnych rozmów. Organizator szkolenia powinien brać to pod uwagę przy ustalaniu planu zajęć. Im więcej atrakcji, tym szkolenie będzie efektywniejsze.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*