Co to jest audyt potrzeb szkoleniowych i dlaczego ma tak duże znaczenie?

Zorganizować szkolenie – prosta sprawa, prawda? Sala konferencyjna, prelegent, temat, z góry przygotowany scenariusz… To przecież wystarczy, by przekazać wiedzę i umiejętności, które są potrzebne. Jeśli tak myślisz, niestety jesteś w błędzie. Myślenie takie wyłącza z obrazka jeden, najważniejszy element: czynnik ludzki.

Choć stwierdzenia typu: „każdy człowiek jest inny”, „nie ma dwóch takich samych zespołów” i tym podobne trącą banałem, to w nich właśnie ukryte jest sedno tego, co ważne dla każdego biznesu. A mianowicie faktu, że dobre interesy buduje się po pierwsze, w oparciu o zgrany zespół, a dopiero w drugiej kolejności o świetny produkt. Przyczyna jest prosta. Dobry produkt w ogóle nie powstanie, jeśli nie stoi za nim ekipa kreatywnych i zmotywowanych projektantów. A nawet, jeśli powstanie, bez zapału i energii do działania – jego siła przebicia będzie żadna.

Co to wszystko ma do tytułowego audytu potrzeb szkoleniowych? Tyle, że z ludźmi nie da się pracować tak jak z maszynami. Nie istnieje jeden algorytm postępowania, jedna procedura, za pomocą której da się zbudować zespół, naprawić panujące w nim relacje czy nauczyć ludzi komunikacji i współpracy. To tak jak z gotowaniem dania w oparciu o przepis. Jeśli przygotowują je dwie osoby – choćby każda z nich literalnie, kropka w kropkę, trzymała się receptury, proporcji i składu – każde z dań będzie miało inny smak. Podobnie jest z zespołem w firmie. Choć schematy organizacyjne się powtarzają, w każdym przypadku wypełniają je inni ludzie. I właśnie dlatego, by zorganizować szkolenie, które przyniesie efekty, trzeba sprawdzić, „co w trawie piszczy”. I tym właśnie, mówiąc najprościej, jest audyt potrzeb szkoleniowych.

Od analizy do szkolenia marzeń

Celem analizy potrzeb szkoleniowych jest dookreślenie tego, jakie szkolenia są pracownikom potrzebne, w jakim kierunku powinny zmierzać oraz  jak mają być prowadzone. Metod stosowanych przez profesjonalne firmy szkoleniowe jest kilka.

Po pierwsze, obserwacja tego, co się dzieje w firmie. Audytorzy odwiedzają siedzibę, rozmawiają z managementem i pracownikami, poznają strukturę firmy, schemat organizacji, typowe zadania, kanały komunikacji. Jednym słowem wszystko to, co w konsekwencji składa się na efektywną codzienną pracę.

Po drugie, nierzadko prowadzone jest badanie ankietowe. Pracowników i kierownictwo prosi się o anonimowe wypełnienie kwestionariuszy. Pojawiają się tam zarówno pytania dotyczące oczekiwań szkoleniowych – zarówno w zakresie tematyki szkoleń: „miękkich”, specjalistycznych, handlowych czy też menadżerskich, jak i związane z formą szkolenia. Nierzadko w ankiecie pracowników prosi się też o ocenę dotychczasowych szkoleń i wskazanie ich zalet oraz wad.

Audytorzy analizują też stan wiedzy i kompetencji pracowników, sytuację komunikacyjną w firmie i wszystkie inne aspekty, które mogą pomóc w dopasowaniu odpowiedniego programu szkoleniowego. Efekt to program szkoleń szyty na miarę.

Co można zyskać?

Korzyści z przeprowadzania analizy potrzeb szkoleniowych jest naprawdę wiele. Pośród tych najważniejszych wymienić można:

  • możliwość zdobycia kompleksowej wiedzy o firmie i pracownikach – audyt posłuży nie tylko określeniu tego, jak wygląda sytuacja w kwestii zapotrzebowań szkoleniowych, ale i ocenie całej sytuacji w firmie. Jak na dłoni zobaczysz, co działa dobrze, a które trybiki wymagają dostrojenia lub wymiany na nowe;
  • oszczędność czasu i pieniędzy – inwestycja w profesjonalne szkolenia, co tu kryć, jest dla firmy niemałą inwestycją. O wiele mniej wydasz, dogłębnie analizując potrzeby swojej organizacji, a dobrany indywidualnie program szkoleniowy przyniesie znacznie wyraźniejsze zyski;
  • pracownicy zdobędą kompetencje dopasowane do potrzeb firmy – szkolenie handlowe, produktowe, ale i miękkie, jeśli jest dostosowane precyzyjnie do specyfiki działania Twojego przedsiębiorstwa da wyraźniejsze efekty niż przypadkowe warsztaty oparte na przestarzałym, ogólnym schemacie;
  • szkolenia wreszcie zaczną przynosić rezultaty – pozostanie po nich coś więcej niż tylko miłe wspomnienia.

Jak widać więc – od audytu potrzeb szkoleniowych powinien się zacząć każdy treningowy program. To jedyna droga do osiągnięcia pełnego sukcesu.

O czym jeszcze pamiętać, organizując szkolenie?

Dobry plan szkoleniowy pozwoli Ci z optymizmem patrzeć na przyszłe wyniki firmy. Zatroszcz się jednak jeszcze o to, by warsztaty, konferencje, gry szkoleniowe i inne formy poszerzania kompetencji odbyły się w odpowiednim miejscu. Najlepiej – z dala od siedziby firmy i monotonnych sal szkoleniowych – w przestrzeni, gdzie czas płynie wolniej i można się naprawdę zrelaksować. Dobra atmosfera jeszcze wzmocni efekty. Gdzie zatem? Zachęcająco wygląda choćby Uniejów – cenione uzdrowisko w Polsce centralnej – z wodami termalnymi i świetnym aquaparkiem z termami, ale przede wszystkim – z unikalnym centrum konferencyjnym, usytuowanym w historycznych budynkach. W miejscach takich, jak to, wiedzę i umiejętności Twoi pracownicy zdobędą jeszcze szybciej!

Nie wahaj się więc – przeprowadź gruntowną analizę potrzeb szkoleniowych i zorganizuj szkolenia, które wreszcie przyniosą wyniki, jakich zawsze oczekiwałeś.30

Leave a comment

Your email address will not be published.


*